Actief met taal: didactische werkvormen

Actief met taal: didactische werkvormenBij de Nederlandse uitgeverij Coutinho is het boek 'Actief met taal' (ondertitel: Didactische werkvormen voor het talenonderwijs) verschenen van de hand van Dieuwke de Coole en Anja Valk. In dit inspiratiehandboek bundelen de auteurs een zestigtal werkvormen die taaldocenten kunnen inzetten om te reageren op wat er in de klas gebeurt.

Dit boek (174 blz.) is geen taalmethode met kant-en-klare lessen, maar een verzameling didactische werkvormen 'die als inspiratiebron voor de (aspirant) taaldocent kunnen dienen'.

De werkvormen zijn gegroepeerd in drie categorieën: (1) leesvaardigheid, (2) luister- en kijkvaardigheid en (3) gespreks- en spreekvaardigheid. Bij elke werkvorm is het taalniveau aangeduid waarop de werkvorm inzetbaar is. Ook worden voor elke werkvorm variatiemogelijkheden en didactische tips gegeven.

Didactische werkvormen om aan leesvaardigheid te werken, zijn bijvoorbeeld (1) skimmen, (2) scannen, (3) wat weet ik al?, (4) telegram, (5) vragen maken bij een tekst, (6) carrousel, (7) stam- en expertgroepen, (8) adopteer een deel van de tekst, (9) kniptekst, (10) ieder een vraag, (11) waar hoort deze titel? en (12) gatentekst: lezen.

Bij elke werkvorm stellen de auteurs ook een of meer zogenaamde reflectievragen. Bij de werkvorm skimmen luidt de reflectievraag: 'Wat kan bij deze werkvorm een valkuil zijn voor jou als docent?'. Bij de werkvorm scannen luidt de reflectievraag: 'Wanneer pas je scannen toe in je dagelijks leven? Dus: waarom is scannen zo’n belangrijke vaardigheid?'.
De antwoorden op de reflectievragen die in het boek worden gesteld, zijn op de website van de uitgever te downloaden (33 blz.).

Het boek is bedoeld voor alle taaldocenten in welke vreemde taal dan ook. Beide auteurs zijn onderwijskundige en NT2-docent.

Op onderstaande website is een verkorte inhoudsopgave in te kijken.

ISBN: 978-904690198-4

Meer info: http://www.coutinho.be/

(dd - 30/4/2010)

Aanvullende gegevens