Erfgoedteksten digitaal toegankelijk maken blijft een uitdaging

DATeCH 2019Erfgoedteksten, teksterfgoed, tekstueel erfgoed, oude drukken, historische documenten. Hoe je ze ook benoemt, vaak komt hun volle waarde pas tevoorschijn zodra ze in digitale vorm toegankelijk zijn gemaakt. Maar hoe krijgen we al dat erfgoed gedigitaliseerd? En, nog spannender, wat wordt er dan allemaal mogelijk?

Van 8 tot 10 mei is in Brussel de internationale conferentie DATeCH 2019 (Digital Access to Textual Cultural Heritage) te gast.

Hoe breng je recent taalkundig onderzoek tot in de klas?

Taalkunde in de klas

Hoe maak je sterke leerlingen warm voor taalstudies? Door recent taalkundig onderzoek tot in de klas te brengen bijvoorbeeld. Maar hoe doe je dat?

Op woensdag 24 april bundelen taalkundigen, vakdidactici en praktijklectoren van de Leuvense Letterenfaculteit hun krachten voor de tweede Dag van het taalonderwijs. Taalkunde in de klas. Dat is dit jaar het dagthema.

Vertelkunst in de schijnwerpers tijdens meertalig internationaal vertelfestival

International Storytelling Festival 2019Storytelling zei u? Van 23 tot 30 april 2019 verwelkomt de Landcommanderij Alden Biesen (Bilzen) het 24ste Internationaal Vertelfestival.

In totaal 24 Vlaamse, Waalse en internationale vertellers vinden er hun weg naar het podium en brengen verhalen van (minder) bekende auteurs of vertellingen uit de volkse overlevering.

BQTA Jobbeurs 2019

BQTA Jobbeurs 2019Opendeurdagen, afstudeerbeurzen, jobbeurzen alom. Dit is het seizoen. En dus ook een geschikt moment voor de derde editie van de BQTA Jobbeurs, een gespecialiseerde beurs voor studenten en (pas) afgestudeerden uit de vertaal- en vertaalgerelateerde masters aan de Belgische universiteiten.

Het talenonderwijs in crisis?

Talenonderwijs in crisis?De voorbije maanden sloeg er wel elke dag iemand alarm over het talenonderwijs.

De nadruk op STEM-vakken, de gebrekkige lerarenopleiding, de inefficiënte bijscholing, de afname van lesuren Nederlands, de saaiheid van het schoolvak Nederlands, de koppositie qua vreemdetalenkennis die we kwijt zijn, taal en cultuur die algemeen in de verdrukking staan, de terugloop van het aantal letterenstudenten in Vlaanderen en Nederland en van het aantal taalstudenten in het volwassenenonderwijs, vragen over eindtermen, inhoud, methode en (doorlopende) leerlijnen in het talenonderwijs.

Is het talenonderwijs in crisis? Het is in ieder geval de centrale vraag van een studieavond op 25 april 2019 aan de Universiteit Gent.

Congres rond meertalige toegang tot onderwijs

ALTE-congres over meertalige toegang tot onderwijsVan 24 tot 26 april 2019 vindt in Gent het 53e congres van de Association of Language Testers in Europe (ALTE) plaats. Het centrale thema is meertalige toegang tot onderwijs op alle niveaus, met een focus op de rol die taaltoetsen daarbij spelen.

 

Fiscale optimalisatie met auteursrechten

Fiscaal optimaliseren met auteursrechtenHoe kun je als vertaler of tolk inkomsten uit vertaal-, tolk- en revisieopdrachten fiscaal optimaliseren? Een specialist van het juridisch adviesbureau GOlegal (Brussel) komt het op 25 april 2019 uitleggen bij de Belgische Kamer van Vertalers en Tolken.

 

Lijsttrekkersdebat over talen in Brussel

Lijsttrekkersdebat over talen in BrusselHet Marnix Plan voor een Meertalig Brussel organiseert in de aanloop naar de gewestverkiezingen een lijsttrekkersdebat over de talen in Brussel.

 

Taalbeleid en taalondersteuning in het hoger onderwijs: wat werkt (niet)?

Forumdag 2019 - taalbeleid en taalondersteuning in het hoger onderwijsJe bent docent aan de hogeschool of de universiteit en je ziet steeds meer studenten uitvallen omdat ze onvoldoende taalvaardig zijn. Wat voor ondersteuning kun je dan bieden? Hoe pak je dat aan? Hoe kan jouw instelling dat beleidsmatig aanpakken? En vooral: wat werkt er goed in de praktijk? Wat kun je van collega's leren?

Rond deze vragen richtten tien jaar geleden een aantal taalbeleidscoördinatoren in het Nederlandstalig hoger onderwijs in België het Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs op. Met als doel minstens eenmaal per jaar knowhow en praktijkervaringen met elkaar te delen tijdens een studiedag.

Nu, tien jaar later, bundelt het forum tien jaar kennis- en expertisedeling in een publicatie met de titel 'Taalondersteuning en taalbeleid: wat werkt? Inspirerende praktijkvoorbeelden in het hoger onderwijs'. Op dinsdag 28 mei 2019 wordt de publicatie voorgesteld op de jaarlijkse studiedag in Kortrijk. Elkaar inspireren met voorbeelden van taalbeleid en taalondersteuning die goed werken in de concrete praktijk, dat is meteen ook het voornaamste doel van de komende studiedag.

Talentklas: schrijven voor de taalsector (3 april 2019, Gent)

Talentklas Schrijven voor taalprofessionals

Ben je bijna of net afgestudeerd en heb je schrijftalent? Wil je leren schrijven voor een publiek van taalprofessionals, bijvoorbeeld op De Taalsector Online? Met andere woorden, ben je écht ambitieus?

Kom dan naar de talentklas 'Schrijven voor de taalsector' en til je talent naar een nog hoger niveau. Waar anders dan bij De Taalsector in Gent, op 3 april 2019 van 18 tot 21u30.

Aanvullende gegevens