Hoog tijd voor maatschappelijk debat over taaltechnologie en burgermanipulatie?

Political microtargeting werktKunnen we uw stemgedrag bij verkiezingen echt beïnvloeden met advertenties die passen bij uw persoonlijkheid?

Ja, dat kunnen we. En veel meer dan honderd woorden van uw hand, die we wel ergens op social media zullen vinden, hebben we daar niet voor nodig.

Dat het kan, daar is nu bewijs voor. Met dank aan onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en de personality profiler van het Antwerpse taaltechbedrijf Textgain (die u overigens straks zelf kunt testen).

Herinnert u zich Cambridge Analytica nog?

Het intussen opgedoekte adviesbureau Cambridge Analytica kreeg van Facebook toegang tot persoonlijke gegevens van naar schatting vijftig miljoen Facebook-gebruikers en stelde daar buiten hun weten persoonlijkheidsprofielen mee op die het verkocht aan politieke adverteerders.

Toen dat aan het licht kwam in 2018, probeerde Facebook zich te redden met de bewering dat het afstemmen van politieke advertenties op persoonlijkheidskenmerken van burgers toch niet werkt. Maar onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam hebben nu met gebruik van de personality profiler van Textgain bewezen dat men het politieke gedrag van burgers wel degelijk kan beïnvloeden met advertenties die passen bij hun eigen persoonlijkheidskenmerken. Ben je extravert of introvert? Voor de politieke adverteerder maakt het wel degelijk wat uit.

Zoals bekend werden er in de aanloop naar de verrassende overwinning van het Leave-kamp in het Brexit-referendum en ook in de aanloop naar de overwinning van Donald Trump bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 op grote schaal microtargetingtechnieken op basis van persoonlijkheidsprofielen toegepast.

 

Uw persoonlijkheid tegen uzelf gebruikt

Dat onderzoekers nu hebben bewezen dat deze zogenaamde persoonlijkheidscongruente targeting werkt, is belangrijk nieuws. Het noopt tot bezorgdheid over het risico op allerlei vormen van onethisch handelen met persoonlijke gegevens, tot manipulatie van de burger toe.

Natuurlijk is beïnvloeding van de burger altijd al het doel van een verkiezingscampagne geweest, maar als je zonder dat je je daar bewust van kunt zijn advertenties "op maat van je persoonlijkheid" te zien krijgt, dan word je gemanipuleerd, toch?

Meer dan honderd woorden heeft de adverteerder niet nodig om uw persoonlijkheid tegen uzelf te gebruiken. En nog wel zonder dat u het zelf in de gaten hebt.

Textgain heeft voor de gelegenheid een app online gezet waarin je je eigen teksten (EN/NL) psychologisch kunt laten profileren.


Lees het onderzoeksartikel van de hand van Brahim Zarouali, Tom Dobber, Claes de Vreese (allen UvA) en Guy De Pauw (Textgain): https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0093650220961965

Ontdek de personality profiler van Textgain: https://personalityprofiler.textgain.com


Textgain is op donderdag 18 maart 2021 centrale gast in De Taalsector Challenge. Save the date.

 

Aanvullende gegevens