Op 28 juni 2025 treedt de Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act, EAA) in werking. Die moet ervoor zorgen dat iedereen gelijke toegang heeft tot alle essentiële basisdiensten.

De verwachting is dat ondernemingen hun producten en diensten steeds toegankelijker gaan ontwerpen. Voor de gamingbranche betekent dit dat games toegankelijker moeten worden voor mensen met een beperking.

De Taalsector organiseert op donderdag 26 juni 2025 in Gent een workshop over toegankelijkheid en gamelokalisatie

In deze workshop onderzoeken we hoe games toegankelijker kunnen worden voor mensen met een visuele, auditieve of andere beperking. We zoomen vooral in op (taal)oplossingen voor mensen met een visuele beperking.

 

Ja, voor blinden en slechtzienden bestaan er videogames met audiobeschrijving (van wisselende kwaliteit) en speciaal ontworpen audiogames. En ja, voor doven en slechthorenden zijn er bijvoorbeeld aangepaste ondertitels en visuele signalen als alternatief voor geluid.

Maar de meeste echt populaire games zijn voor mensen met een visuele of auditieve beperking niet of niet volledig toegankelijk.
Anders gezegd: ze zijn alleen bereikbaar en bruikbaar met behulp van audiodescriptie, schermlezers, aangepaste ondertitels, opties voor kleurenblindheid enz. 
Wil je zulke games spelen, dan moet je zelf de oplossing halen - bijvoorbeeld in de vorm van een extern apparaat zoals een schermlezer.

De oplossing zit met andere woorden nog niet in de game zelf. De game is niet toegankelijk by design. Echt speelbaar is een game pas als je er plezier aan beleeft en vooruitgang kunt boeken in de gameplay, bijvoorbeeld doordat de game opties heeft om de moeilijkheidsgraad of de besturing aan te passen.

De Europese Toegankelijkheidswet belooft een hoop positieve veranderingen te brengen.

 

Inhoud en doelstelling

 

Deel 1: introductie - EAA

Actualiteit en trendmatige ontwikkelingen op het vlak van toegankelijkheid

Doel en (beoogde) impact van de nieuwe Toegankelijkheidswet

 

Deel 2: videogamelokalisatie en -toegankelijkheid

Games lokaliseren: wie, wat, hoe?

Videogametoegankelijkheid als opkomend onderzoeksdomein

Videogametoegankelijkheid: goede praktijken voor doven en slechthorenden (inzichten uit bachelorproef Jeroen Wuyts)

Videogametoegankelijkheid: goede praktijken voor blinden en slechtzienden (inzichten uit masterproef Jeroen Wuyts)

Videogametoegankelijkheid: goede praktijken voor personen met een cognitieve of motorische beperking

 

Deel 3: taaloplossingen voor toegankelijkheid

Hands-on ervaring op je eigen laptop

Inleving in spelers met een visuele beperking door middel van simulatiebrillen: wat is niet toegankelijk? Welke (taal)oplossingen bestaan er? 

Beoordeling van mogelijke (taal)oplossingen: wat werkt wel en wat niet?  

Zelf gamen met een simulatiebril. Wie haalt de volgende kamer? Is deze game toegankelijk voor blinden en slechtzienden? Is het spel überhaupt speelbaar voor iemand met een visuele beperking? Waarom wel? Waarom niet? 

 

Deel 4: reflectie

Uitwisseling met gameontwikkelaars, spelers en aanbieders van taaloplossingen voor toegankelijkheid

 

Aanpak

Deze workshop is vooral een doe-activiteit. De workshop staat open voor iedereen met of zonder een beperking. Wie zonder beperking komt, zal uitgenodigd worden om zich concreet in te leven in de doelgroep. We zorgen onder meer voor simulatiebrillen die verschillende oogaandoeningen kunnen nabootsen.

 

Wie is wie?

Deze workshop wordt begeleid door Jeroen Wuyts. Jeroen is een masterstudent vertalen (UAntwerpen). Hij loopt stage bij De Taalsector en zal de workshop verrijken met inzichten uit zijn bachelor- en masterproef over gamelokalisatie voor mensen met een auditieve en visuele beperking.
Dries Debackere zal de workshop openen met een inleiding over de betekenis van de Europese Toegankelijkheidswet en taaloplossingen voor toegankelijkheid in het algemeen.

 

Praktisch

Datum: donderdag 26 juni 2025
Van 14.00 tot 17.00 uur (netwerkgelegenheid vanaf 13.00 uur en na de workshop)

Plaats: De Taalsector, Molenaarsstraat 111-46 Gent

Breng je laptop en koptelefoon of oortjes mee.

Netwerken en over het muurtje kijken staan bij De Taalsector altijd centraal. Kom gerust een uur te vroeg voor koffie en een stuk taart en blijf na de workshop gerust nog wat hangen bij een drankje. De Taalsector brengt taalprofessionals uit alle segmenten van de sector bij elkaar. We weten uit ervaring dat daar interessante contacten van komen. Ook deze workshop zien we als een gelegenheid voor de deelnemers om elkaar te leren kennen en van elkaar te leren.

 

Wat kost het?

Taalprofessionals met een lidmaatschap bij De Taalsector en gameontwikkelaars komen gratis naar deze workshop. 

Niet-leden betalen 75 euro (excl. btw).

De inschrijving is gegarandeerd zodra de factuur voldaan is.

 

Aanmelden

Aanmelden kan via dit formulier (Microsoft Forms). Je ontvangt meteen een bevestiging, daarna een factuur en de nodige praktische informatie.

Afmelden. Kan je niet komen of kan je je niet laten vervangen door een collega? Geen probleem, in dat geval vragen we je vriendelijk om je af te melden met een berichtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. niet later dan 5 dagen vóór de activiteit. Tot dan is afmelden kosteloos en betalen we alles terug. Daarna is het volledige inschrijvingsbedrag verschuldigd. Leden van De Taalsector komen gratis naar deze workshop, maar er geldt een no-showclausule van 75 euro voor wie niet komt opdagen.

 

Contact

Een inhoudelijke of een praktische vraag?

Tel. +32 9 269 04 66 of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.